söndag 4 mars 2012

En underbart viktig seger!

Anna har precis gjort 5-4   Foto Roger Nielsen

Willands hemma och vid vinst är vi klara för kval. Där har ni förutsättningarna. Vi visste innan matchen hur vi skulle spela, men är det lika enkelt att göra? Nej, det är det ju givetvis inte. Vi tar ledningen på ett skitmål, ja vi har gjort några sådana i första perioden på sistone. Nu kan Willands både kvittera och ta ledningen i perioden, då vi tyvärr gör lite för enkla misstag. Men som jag alltid sagt till mina tjejer, en match består av tre perioder och det gäller att stå som segrare när slutsignalen går.
Vi fortsätter på samma spår i andra perioden och den slutar 1-1. Rättvist? Förmodligen eftersom resultatet blev så.
Vi bestämmer oss i pausen till tredje att gå ner på två femmor. Vi vill vinna matchen för att vara klara för kval och vi vinner sista perioden med klara 3-1... nej det var givetvis inte klara 3-1. Willands gör det jättebra, men de orkar inte riktigt i sista perioden. Varför vinner vi då? Ja, jag har alltid hävdat att man måste engagera spelarna i spelet. Som tränare kan du inte göra något själv, utan tjejerna måste vara med dig. Jag tar en timeout då vi tilldöms ett frislag  när en minut återstår av matchen. Främsta anledningen är att vila min, för kvällen, främsta femma. Tjejerna tar tillfället i akt att komma överens om en en frislagsvariant. När spelet går igång gör tjejerna denna variant och den går hem, då är det jäkligt enkelt att vara tränare. Måste säga det att det är underbart att spela dessa matcher mot ett bra motstånd och med ett par härliga ledare för motståndarlaget.
Nu har vi firat segern hemma hos mig och jag står kvar vid mina tankar att det är tjejerna som ska hyllas, Simon och jag är bara statister i ett rätt så självspelande piano!

Anna Johansson blir utsedd till matchen lirare i hemmalaget och jag håller med.

Tack alla som trott och tror på oss i år!

Matchfakta här

Coach Roger