fredag 9 september 2011

Emilia visade vägen i boxplay


Foto Ronny Olander
Det var en hafsig första period, där vi tyvärr slarvar alldeles för mycket. Vi lovar oss själva att visa mycket mer av det vi kan i andra perioden. Vi börjar betydligt bättre i denna perioden, det är lite olyckligt då att Skurup kan ta ledningen i matchen. Tyvärr är det vi själva som slarvar i ett uppspel, som de kan bryta och göra mål på. En stund senare drar vi på oss en andra utvisning, då vi ännu en gång är för heta med slagen. Vi klarade av vårt boxplay i första perioden med den äran och vi är faktisk strået vassar i detta. Det är nämligen Emilia, som kan vinna boll på egen hand och fri med målvakten kan hon lägga in den i mål. Vi skapar nu många lägen, tyvärr skjuter vi alldeles för dåligt. Antingen går skotten över eller utanför. Vi fortsätter att skapa lägen och när vi bryter ett uppspel så kan Alec ganska ohotad få gå fram och stänka in 2-1. Vi går till periodvila inför tredje perioden med detta resultat.
I början på tredje period får vi chansen i numerärt överläge, tyvärr lyckas vi inte utnyttja denna chansen. Perioden rullar på, vi skapar chanser, men lyckas inte utnyttja dem. Vi släpper inte till så mycket bakåt, då våra backar spelat upp sig i hela matchen. När klockan står på 13.57 tar Skurup en time out, det vill sig inte bättre än att vi, två sekunder efter den, kan öka på till 3-1. Alec vinner tekningen i hörnet och kan kanske lite för enkelt lägga in bollen från en väldigt dålig vinkel. Nu har vi väl matchen i våra händer, kan man tycka, men tyvärr slarvar vi en stund senare och Skurup får reducerat till 3-2. Nästan fyra minuter kvar av perioden och nu oroade jag mig för att mina unga tjejer kanske skulle komma att visa nerver. Men icke, vi rullar vidare på alla spelare och tjejerna gör det bra. Så pass bra att Jenny kan sätta spiken i kistan, då hon gör 4-2 när det återstår 2 minuter av matchen. Härligt att få vinna en match och minst lika härligt att få spräcka den retliga nollan framåt.

Återigen är det Alec som är banans gigant, emellanåt ser hon ut att göra lite som hon själv vill. Emilia är också bra, hon visar vägen med sitt mål i boxplay. Sedan blev det svårt men jag vill framhålla Mollan och Julia som visar hur duktiga dom är på backen.
Det är bara att erkänna att jag ibland kanske har för stora krav på en del tjejer, man ska betänka vilket ungt lag vi har.
Jag är full av optimism inför säsongen, jag tycker redan att tjejerna har höjt sig. I beaktande ska tas att jag vill förändra spelsystem och det tar sin lilla tid, det är inte något som är gjort i en handvändning, mycket nytt ska läras in.