lördag 3 september 2011

Vi räckte inte riktigt till i Landskrona

Sofia krigar framför mål

Foto Kent Tillgren


Vi gör en bra match idag. Vi står upp bra i försvaret hela matchen och gör väldigt få misstag, vilket givetvis är roligt att se. Framåt finns det mer att önska, men det kommer, jag är inte orolig, vi har ju mest nött på spelsystem och försvarsspel så här långt.
Vi har två säsongsdebutanter med i laget idag: Emmy Jönsson på backen, som visar direkt att hon ska inte bli lätt att plocka bort från den positionen. Angenäma problem för tränaren, som ni förstår. Hon visar att hon direkt har lyssnat på det jag tycker hon kunde förbättra. Jag erkänner direkt att jag inte trodde hon skulle kunna rätta till det direkt.
Emma Gustafsson får två perioder i matchen och hon kämpar och sliter på sin forwardplats. Får helt klart godkänt, fixar bland annat en utvisning på en Landskrona-spelare då hon går in och täcker boll fint. Emma kan ännu bättre det vet jag, det såg vi på träningen i veckan, så jag är övertygad om att det kommer när hon fått några matcher till i benen.
Nu över till matchen. Landskrona tar ledningen med 1-0 några minuter från slutet av första perioden. Här tror jag att vi ska få undan bollen innan, men tyvärr vi är lite för snälla och det kan en Landskronaspelare utnyttja. I andra perioden skapar vi mer och Alec har ett skott i stolpen, efter att ha snurrat bort ett par spelare och avslutade bra, tyvärr är inte marginalerna på vår sida. Vi har ytterligare några lägen men bollen vill inte rulla vår väg.
Landskrona har även de några fina skott, men de som inte Katta tar går mest utanför, även om ett tar i ribban. Klockan står på 19:46 och det är tekning i vår zon, bollen spelas runt och jag ser att klockan inte startats, de gör mål och det är säkert ingen som kan säga om det var innan tiden var slut eller ej, domarna är stensäker på tiden då han med ryggen mot klockan sett att den inte gick igång och hela tiden räknat... Målet godkänns och det står 2-0 till Landskrona efter två perioder. Vi gör en bra sista period och skapar ett antal lägen, men får inte in bolluslingen i mål. I det numerära överläge vi får i perioden, skulle vi haft en straff då en försvarare genar i straffområdet för att få undan bollen framför Sofia. Hur jag kunde se det från där jag stod? Jag sa direkt efter matchen att jag misstänkte att det var så, men att jag givetvis var osäker. Vår eminente fotograf Kent Tillgren fick dock det hela på bild, så därför är jag säker. Nu spelar det ingen roll, då det var en träningsmatch, men visst hade vi velat spräcka den retliga nollan i mål framåt.




I dag är Alec den som är vår bästa spelare, hon är duktig med boll och vågar göra det där lilla extra. Katta är stabil som alltid i mål. Emmy får mycket väl godkänt på backen. Emilia gör en bra match framåt, dessa tycker jag höjer sig lite över mänden idag. Det roliga är att ingen gör en dålig match utan alla gör det bra, då är man mycket nöjd som tränare.