torsdag 9 februari 2012

Intervju med Roger

Roger Nielsen     Arkivfoto 

Vi passade på att intervjua damernas tränare några dagar efter förlusten mot FCH.

Hur känns det nu några dagar efter matchen?

Jo tack, det börjar släppa mer och mer tycker jag. Det kändes rätt tomt timmarna efter matchen, även om jag försöker att få en bra balans på det här med engagemang och vinnarskalle. Förra förlusten mot dem var inte så här tung. Denna gång tog det lite mer, förmodligen för att jag tycker vi var det bättre laget. Måste även passa på att tacka alla spelare från andra lag som höll på oss, det uppskattas mycket av oss alla.  Veckans träningar har sett bra ut, faktiskt bättre än på länge så jag är full av optimism. Särskilt roligt, då jag trodde tjejerna skulle deppa lite för länge, men jag tycker de har kunnat släppa förlusten på ett bra sätt.

Var det rättvist att ni förlorade?

Finns det rättvisa i idrott och vad är mer rättvist än att det lag som gör mest mål vinner? Nja, jag kan ju utveckla svaret lite mer. Tycker att vi gör en riktigt bra match och spelar vår bästa innebandy för denna säsong. Glädjande att se är att vi tidvis rullar ut FCH och skapar ett mycket bra tryck mot dem. Jag trodde på mina tjejer, men kanske inte att vi skulle kunna rulla ut dem så. Tyvärr gör vi inte mål, en kombination av en duktig målvakt, men även att vi tar en del avslut i fel lägen.

Alla fick spela i matchen, var det medvetet?

Ja det var det. Vi har sagt att fokus är att utveckla alla spelare, då vi har ett ungt lag. Men samtidigt coachade vi rätt tufft för att försöka vinna denna match.  Vi har låtit alla spela i alla matcher, vårt mål var egentligen att var redo för avancemang efter nästa säsong. Men så som säsongen gått och med en del sena nyförvärv in, så har vår målsättning ökat. Måste säga att jag är imponerad över hur tjejerna utvecklats så här långt.

Hur var inramningen till matchen?

Det var jättebra, vi hade försökt att göra en del på hemsidan och även försökt locka dit lite tjejer från ungdomslagen. Tycker det slog väl ut, roligt att även några från herrlaget var där även om jag tycker det var för få.

Hur menar du nu?

Tjejer är duktiga att gå och kolla på killar, men killar går inte lika mycket tjejidrott. Ska detta jämna ut sig måste tjejerna bli tuffare mot sina killar och se till att de också kommer på deras evenemang, eller själva låta bli att gå på killarnas matcher. Samtidigt vill jag säga tack till alla er som var där, vi uppskattade det jättemycket.

Hur ser framtiden ut nu?

Den ser spännande ut. Nu väntar Båstad borta och sedan avslutar vi med tre raka hemmamatcher. Vi börjar med en tuff match mot Åby, för att sedan spela en mycket viktig match förhoppningsvis om andra platsen i serien mot Willands. Skulle det inte gälla andra platsen har vi inte i tvåan att göra, men det ska det vara!

Hur ser det ut i laget?

Det ser bra ut. Vi har haft två tuffa och bra träningar i veckan. Nu vilar vi i helgen för att sedan möta Båstad i nästa vecka. Vi börjar ju även att planera för ett eventuellt kval, det är klart att vi måste titta på det. Därför finns det en plan för att kunna studera en del av tänkbara lag, kanske någon match innan Willands-mötet, men ännu mer efter en eventuell seger där.

Vi tackar för intervjun och önskar lycka till framöver!